Poziom językowy, jak właściwie go określić?

  • 17 sierpień 2021
  • Udostępnij



Poziom językowy, jak właściwie go określić?

 

Znajomość języka obcego, zwłaszcza angielskiego nawet w podstawowym stopniu staje się nie tyle atutem, co standardem  na rynku pracy. Ale właśnie, co oznacza poziom podstawowy? Kiedy możesz określić swój język, jako komunikatywny? 

Z tego artykułu dowiesz się, jak sprawdzić swój poziom językowy, co oznaczają konkretne stopnie klasyfikacji oraz do czego ta wiedza może Ci się przydać.

 

Co to jest Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ)?

 

Z pewnością spotkałeś się z określeniem znajomości języka obcego, takim jak A1, A2, B1 itd..  Jest to właśnie 6-stopniowa skala, która tworzy międzynarodową normę opisu kompetencji językowych,
w Polsce znaną jako Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. Z systemu tego korzystają szkoły, instytucje, wydawnictwa czy korporacje, aby określić poziom znajomości języka i na jego podstawie poznać umiejętności językowe konkretnej osoby. W naszej szkole również korzystamy
z tego systemu. 

 

Poziomy językowe według ESOKJ.

 

A1 - Osoba na poziomie A1 potrafi:

·         stosować wyuczone, potoczne wyrażenia

·         przedstawiać się, budować proste wypowiedzi w konkretnych sytuacjach życia codziennego

·         prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno i wyraźnie

A2 – Osoba na poziomie A2 potrafi:

·     porozumiewać się w prostych sytuacjach, wymagających bezpośredniej wymiany zdań na tematy

     znane i powtarzające się

·      opisywać środowisko z którego się wywodzi i bezpośrednie otoczenie

·      wypowiadać się na tematy związane z najważniejszymi potrzebami, zrozumieć wypowiedzi i często używane wyrażenia

B1 – osoba na poziomie B1 potrafi:

·   zrozumieć znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w standardowych wypowiedziach,

    które dotyczą znanych jej spraw

·  radzić sobie w typowych sytuacjach związanych z podróżą do kraju, w którym używa się danego języka

·     tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne i pisemne na tematy które są jej znane, bądź ją interesują


B2 – Osoba na poziomie B2 potrafi:

·   zrozumieć znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne z użyciem języka specjalistycznego

·         porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę
z rodzimym użytkownikiem języka

·     formułować jasne i szczegółowe wypowiedzi ustne lub pisemne dotyczące wielu tematów oraz wyrazić swoje stanowisko

 

C1 – osoba na poziomie C1 potrafi:

·  zrozumieć wymagające, obszerne teksty dotyczące bardzo różnorodnych tematów, w tym zrozumieć podteksty, znaczenia ukryte i nastawienie autora tekstu

·         potrafi wypowiedzieć się płynnie, szybko i swobodnie dobierając właściwe sformułowania

·         formułować przejrzyste, dobrze skonstruowane, szczegółowe wypowiedzi pisemne dotyczące szerokiego zakresu tematów w sposób wskazujący na bardzo dobre opanowanie języka

 

C2 – osoba na poziomie C2 potrafi:

·         płynnie wyrażać myśli, w sposób spontaniczny, niezależnie od stopnia złożoności sytuacji

·         swobodnie streszczać informacje z różnych źródeł

·         zna i stosuje wszystkie zasady gramatyczne i interpunkcyjne

·         jest w stanie bez problemu zrozumieć niemal wszystko co usłyszy lub przeczyta


Jak sprawdzić swój poziom językowy?

 

Poziom językowy można sprawdzić w dość prosty sposób za pomocą specjalnie opracowanych testów. Taki test znajdziesz na naszej stronie, dostępny dla języka angielskiego i niemieckiego. Kliknij tutaj.
Ważne, aby wynik testu potraktować jako poglądowy. Może on posłużyć np. jako podstawa do wyboru konkretnego kursu, ponieważ później na zajęciach lektor i tak zweryfikuje Twoje umiejętności i w razie jakiś wątpliwości porozmawia z Tobą i dobierze najlepszy rodzaj nauki. Często też zainteresowani wykonują taki test, po dłuższej przerwie, żeby się sprawdzić i wiedzieć jaki poziom umieścić np. w CV. 

 

Jeśli chciałabyś poznać naszą aktualną ofertę kursów języka angielskiego lub niemieckiego, napisz do nas lub zadzwoń.

Więcej o kursach znajdziesz tutaj. 

Test językowy

 

 

 

 

 

Opinie

Jak przygotować się do pierwszych zajęć z języka obcego?

Wracasz do nauki języka obcego, wybrałeś już szkołę, konkretny kurs, i przed Tobą pierwsza lekcja. Pewnie towarzyszy Ci lekki stres przed poznaniem nowych osób, nowym nauczycielem oraz skonfrontowaniem swoich umiejętności po przerwie w nauce. W tym artykule podpowiemy Ci, jak przygotować się do pierwszej lekcji języka obcego, żebyś mógł pójść na nią bez zbędnego stresu i z dobrym nastawieniem.

2 lata temu
Jak wybrać najlepszą dla siebie ofertę kursu języka obcego?

Szkoły językowe mają w swoich ofertach mnóstwo propozycji – kursy angielskiego online i stacjonarne, metody tradycyjne i nowoczesne, lekcje grupowe lub indywidualne. Które sprawdzą się w Twoim przypadku? Mamy kilka wskazówek!

2 lata temu
7 najczęściej popełnianych błędów podczas nauki języka obcego

2 lata temu
Jak zachęcić nastolatka do nauki języka obcego?

Jednym z najczęściej przytaczanych dzieciom, przez ich rodziców argumentem jest “Musisz znać język angielski, bo bez tego nie dostaniesz pracy”. Czy ten argument jest skuteczny? Na to pytanie mogą odpowiedzieć sobie teraz rodzice czytający ten artykuł. ;) W naszej ocenie nie bardzo, ponieważ nastolatek kieruje się innymi wartościami i ma inne priorytety niż dorosły człowiek, co jest całkowicie normalne. Dlatego też straszenie go bezrobociem może nie przynieść pożądanych efektów. Czasy w których dziś dorastają dzieci mocno różnią się od tych, w których dorastali ich rodzice. Kultury mocno się przenikają, globalizacja postępuje, a dostęp do wiedzy jest na wyciągnięcie ręki. Możemy korzystać z wielu źródeł nauki i wybrać najwygodniejszą dla siebie formę przyswajania wiedzy.

2 lata temu
Nauka języka w każdym wieku

Bardzo wiele dorosłych osób, które wcześniej nie miały okazji uczyć się języka obcego, mimo chęci mają spore opory, aby zacząć. Tłumaczą to swoim wiekiem, tym, że już jest za późno, że już odzwyczaili się od tego, jak się uczy. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze najczęstszy argument wszystkich, niezależnie od wieku czyli, brak czasu. Oczywiście nie zaprzeczamy biologii i temu, że dzieci mają chłonne umysłu i przyswajanie nowych umiejętności idzie im bardzo sprawnie. Pozwolimy sobie jednak zadać pytanie. Czy Twoim celem jest rywalizować z dziećmi, kto nauczy się szybciej, czy jednak po prostu zdobycie nowej umiejętności?

2 lata temu